Wybór odpowiedniego mikrofonu do wokalu jest kluczowy dla muzyków i wokalistów, niezależnie od tego czy występują na scenie, czy nagrywają w studiu. Od tego zależy jakość brzmienia głosu i jego barwa, a także ogólne wrażenia słuchaczy. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów mikrofonów wokalnych, różniących się budową, parametrami i zastosowaniem. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej tym zagadnieniom.
Rodzaje mikroportów do wokalu
Podstawowy podział mikrofonów wokalnych dotyczy ich budowy i zasady działania. Wyróżniamy tu mikrofony:
Dynamiczne i pojemnościowe mikroporty wokalne
Mikrofony dynamiczne działają na zasadzie przetwarzania drgań membrany na impuls elektryczny w cewce. Zapewniają ciepłe, głębokie brzmienie. Często stosowane są na scenie ze względu na odporność na hałas i wstrząsy. Mikrofony pojemnościowe wykorzystują zjawisko zmian pojemności elektrycznej pomiędzy płytkami w zależności od drgań powietrza. Dają bardziej precyzyjne i analityczne brzmienie. Częściej spotykane w studiach.
Mikroporty nagłowne, dłoniowe i bezprzewodowe
Mikrofony nagłowne mocowane są na pałąku i umożliwiają swobodny ruch artysty. Zapewniają stałą odległość od ust. Mikrofony dłoniowe trzymane są w dłoni, co pozwala na kontrolowanie odległości i kierunku. Bezprzewodowe mikrofony dają pełną swobodę ruchu, ale wymagają dbałości o naładowanie baterii.
Mikrofony kierunkowe i wszechkierunkowe do wokalu
Mikrofony kierunkowe rejestrują dźwięk z wąskiego kąta przed membraną. Pozwalają na precyzyjne uchwycenie głosu i eliminację szumów otoczenia. Mikrofony wszechkierunkowe rejestrują dźwięk z całej przestrzeni wokół nich. Dają naturalniejsze brzmienie, ale też podatne są na zakłócenia.
Parametry, które warto sprawdzić przy wyborze
Oprócz budowy i typu, istotne są również podstawowe parametry techniczne mikrofonów do wokalu, takie jak:
Pasmo przenoszenia i charakterystyka częstotliwościowa
Pasmo przenoszenia informuje jaki zakres częstotliwości jest rejestrowany przez mikrofon. Powinien obejmować całe pasmo akustyczne głosu ludzkiego. Charakterystyka częstotliwościowa określa jak mikrofon radzi sobie z poszczególnymi częstotliwościami.
Dynamika i czułość mikrofonu wokalnego
Dynamika to zdolność rejestracji bardzo cichych i bardzo głośnych dźwięków. Czułość określa minimalny poziom dźwięku, przy którym mikrofon zaczyna przetwarzać sygnał. Oba parametry istotne przy nagraniach studyjnych.
Odpowiedź kierunkowa i współczynnik odstępu sygnału od szumu
Odpowiedź kierunkowa informuje jak mikrofon radzi sobie z dźwiękami dobiegającymi z różnych kierunków. Współczynnik odstępu sygnału od szumu określa wrażliwość na zakłócenia i szumy.
Mikrofony do koncertów na żywo
W przypadku koncertów na żywo kluczowe są:
Głośne źródła dźwięku i kontrola sprzężeń zwrotnych
Hałaśliwe nagłośnienie i publiczność mogą powodować niepożądane sprzężenia akustyczne. Mikrofon powinien temu zapobiegać.
Wytrzymała konstrukcja i łatwa obsługa na scenie
Mikrofon będzie narażony na pot, potknięcia i upadki. Powinien być solidny i łatwy w użyciu w dynamicznych warunkach koncertowych.
Zasięg i swoboda ruchu artysty podczas występu
Artysta powinien mieć możliwość swobodnego poruszania się i tańczenia na scenie bez obaw o przerwanie połączenia z mikrofonem.
Mikroporty studyjne do nagrań wokalu
W studiu nagrań kluczowe są natomiast:
Naturalne brzmienie i precyzyjne przenoszenie barwy głosu
Mikrofon powinien jak najwierniej oddawać oryginalną barwę i charakter głosu artysty.
Rozbudowane możliwości regulacji charakterystyki
Przydają się ustawienia korekcyjne dźwięku bezpośrednio na mikrofonie - korektor, tłumik niskich częstotliwości itp.
Minimalizacja zakłóceń i przenoszenia wibracji
W studio nie powinny docierać zakłócenia z zewnątrz, ani drgania od stuknięć czy uderzeń w mikrofon lub statyw.
Dodatkowe akcesoria i ustawienia
Oprócz samego mikrofonu, warto zadbać o:
Statywy i uchwyty mikrofonowe do wokalu
Pozwalają na stabilne i ergonomiczne umieszczenie mikrofonu we właściwej pozycji względem ust wokalisty.
Ekrany akustyczne i filtry przeciwpopowe
Redukują zjawisko niechcianego sprzężenia zwrotnego i zwiększają izolację akustyczną mikrofonu.
Poppery i techniki przetwarzania dźwięku
Urządzenia do redukcji szumów, kompresory i equalizery pozwalają dodatkowo kształtować brzmienie nagrania wokalu.
Podsumowując, wybierając mikrofon do wokalu należy uwzględnić zarówno jego typ i budowę, jak i konkretne parametry dostosowane do naszych potrzeb. Ponadto warto zadbać o odpowiednie akcesoria zapewniające wygodę użytkowania i poprawę jakości dźwięku. Pozwoli to uzyskać najlepszą jakość brzmienia głosu zarówno podczas koncertów, jak i w studiu nagrań.
Podsumowanie
Wokal jest niezwykle wrażliwym instrumentem, dlatego od wyboru odpowiedniego mikrofonu zależy sukces koncertu bądź sesji studyjnej. Należy wziąć pod uwagę różne aspekty - typ mikrofonu, jego parametry, przeznaczenie oraz dodatkowe akcesoria. Tylko wtedy jakość i barwa głosu zostaną precyzyjnie odwzorowane, a artysta będzie mógł cieszyć się swobodą wykonania. Mamy nadzieję, że powyższy artykuł pomoże Państwu dobrać idealny mikrofon wokalny.